Vi har börjat med experiment, igår experimenterade vi med sand och salt. Sand och salt blandat går det att sortera? Hur? Barnen ville börja med att sila, men det gick ju inte att dela sand och salt. Efter en stunds diskution och tänkande så kom barnen på att tillsätta vatten. Vad hände? Sanden sjönk, saltet smälter och finns i vattnet, vi sorterade ytligare genom att sila vattnet genom ett kaffefilter. Sanden stannade kvar i filtret, saltet med vattnet rann igenom. Vi avslutade experimentet med att måla saltmålning.
Lpfö 98/10
utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar