Efter samlingen delade vi upp oss i två grupper och hade vatten experiment, vi undersökte vad som flöt och vad som sjönk, vi hade ett äpple och en potatis, där flöt äpplet och potatisen sjönk, vi delade sen potatisen men den fortsatte att sjunka, vi delade potatisen ännu fler gånger till sist var det bara små små bitar av potatisen, men ändå sjönk potatisen.
Barnens tankar gick så att det kunde vara mer luft i äpplet och mer vätska i potatisen, tex, därför sjunker inte äpplet osv.
Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sitt intresse och kunnande för enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Lpfö 98/10.
Vi vill att barnen ska få möjlighet att upptäcka och undersöka naturvetenskapliga fenomen genom aktivitet och lek.
Vi har idag också pratat med vår kompis som är i Italien via Skype, jätteroligt tyckte vi att få hälsa och höra hur de hade det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar